De profielfoto.
Laten we het eens hebben over je profielfoto. De profielfoto is de allereerste indruk van jou, die je nalaat op internet. Niet alleen in de sociale media, maar ook als iemand jouw naam intypt via een zoekmachine. Je hoeft maar je naam te Googlen en er verschijnt een hele serie foto’s. Gewoon op de eerste pagina.Beelden zijn indringender dan tekst. Automatisch zoeken onze ogen het beeld op een pagina. En dat is dan jouw profielfoto.

“Ze moeten me maar nemen hoe ik ben”
Linkedin, bijvoorbeeld, is een zakelijk netwerk. Dus plaats je daar een ‘zakelijke’ foto, óók als je werkzoekend bent. En met een zakelijke foto kun je best iets van jezelf laten zien. Het gaat er vooral om dat de foto helder is en dat je duidelijk te herkennen bent. En waarbij anderen zich uitgenodigd voelen om contact met jou te leggen.
Professional
Waarom profileer je jezelf niet meteen als professional? Investeer in een paar goede foto’s bij een vakfotograaf, daar heb je het meeste plezier van. Een vakfotograaf kan je de foto in de juiste grootte en juiste pixels aanleveren, waardoor je ze voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Lees hier meer over hoe je jezelf promoot op Linkedin.
Zelf doen
Tips
- zorg ervoor dat er, liefst natuurlijk, licht op je gezicht valt. Dus buiten of bij een raam. Het is de eenvoudigste manier om goed licht te hebben. En buiten ga je in de schaduw staan, niet in de zon. De zon geeft harde schaduwen wat niet zo mooi is.
- kijk recht in de camera zodat mensen je ogen kunnen zien. Je ogen moeten in ieder geval scherp zijn.
- je gezicht moet een flink deel van de foto vullen. Een profielfoto, zeker bij Twitter, is niet zo groot, dus als je jezelf helemaal op de foto zet ziet niemand wie je bent. Ik zou zeggen een stukje van je schouders en je hele hoofd.
- let erop dat de achtergrond of je kleding niet teveel de aandacht afleiden van je gezicht. Houd het rustig.
Inspiratiebrief
0 reacties